חוזים בינלאומיים: סוגיות עיקריות בחוזה בינלאומי שחשוב להתייחס אליהן - elyashivlaw.co.il | משרד עורך דין אור אלישיב

חוזים בינלאומיים: סוגיות עיקריות בחוזה בינלאומי שחשוב להתייחס אליהן

על ידי | דצמ 31, 2023 | דיני חוזים

בעולמנו הגלובלי הזדמנויות עסקיות הפכו לנגישות מאי פעם. לעיתים קרובות, עסקים ואנשים פרטיים בוחרים להתקשר בעסקאות חוצות גבולות. בבסיס עסקאות אלו עומד החוזה הבינלאומי. חוזה בינלאומי הוא הסכם שנכרת בין צדדים ממדינות שונות ומטרתו להסדיר סוגים שונים של אינטראקציות עסקיות ושיתופי פעולה ברמה הבין מדינית.

כמו כל חוזה אחר, חוזה בינלאומי הוא חוזה מחייב מבחינה משפטית אשר מתווה את הזכויות והחובות של הצדדים לו. אך בשונה מחוזים אחרים, מכיוון שחוזה בינלאומי חולש על מערכת יחסים בין מדינית הוא כפוף גם לדינים הבינלאומיים ולמערכות המשפט של שני הצדדים לו, מה שהופך אותו למורכב יותר.

בכל אופן, כל כניסה לעולם העסקאות הבינלאומיות מצריכה הבנה מעמיקה של חוזים בינלאומיים. במאמר זה נדון בסוגיות מרכזיות שיש להתייחס אליהן בחוזה בינלאומי במטרה לבאר לכם את התחום המורכב הזה במידת מה.

תחום השיפוט ומערכת המשפט שתחול

בחוזה בינלאומי חשוב מאוד לנסח סעיפים העוסקים בתחום השיפוט ובמערכת המשפט שתחול במקרה של סכסוך בין הצדדים. בראש ובראשונה, יש להחליט באיזו מדינה יתברר הסכסוך בין הצדדים. אם אחד הצדדים הוא ישראלי לדוגמה, כנראה עדיף לו כי הסכסוך יתברר בבית משפט בישראל, בסביבה משפטית מוכרת.  לחלופין, ניתן להסכים על מנגנוני יישוב סכסוכים חלופיים, כמו בוררות או גישור. המטרה היא ליישב את הסכסוך מבלי להיות כפופים לכללי סדר הדין בבית המשפט, מה שיכול לספק פתרון הרבה יותר יעיל וגמיש עבור הצדדים.

יש לשים לב כי מערכת המשפט לחוד והדינים שיחולו בה לחוד. לכן, גם אם הסכמתם באיזו מדינה יתברר הסכסוך, חשוב מאוד לציין מה תהיה המערכת המשפטית שתחול על ההסכם. בכל מערכת משפט בעולם יש כללים ודינים שונים ביחס לחוזים (למשל, בעוד שבארצות הברית תנאי לתוקפו של חוזה הוא תמורה, בישראל חוזה יכול להיכרת גם ללא מתן תמורה במסגרתו). לכן, כדי לייצר וודאות ולמנוע מחלוקות בין הצדדים בשל פרשנות שונה של הדין ביחס לחוזה מומלץ לקבע מראש את הדין שיחול עליו.

בסך הכול, לסעיפים אלו השפעה משמעותית על פתרון המחלוקות ועל האפקטיביות הכללית של ההסכם, לכן חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין חוזים בעל נסיון בתחום החוזים הבינלאומיים.

עמידה בדין הבינלאומי

כל אינטראקציה חוצת גבולות כפופה לכללי המשפט הבינלאומי שמוסדר באמצעות אמנות. אמנה היא הסכם בין שתי מדינות או יותר הכולל מערכת דינים מחייבת לכל דבר, שאי עמידה בה יכולה לגרור לאחריות משפטית והפסדים כלכליים רבים. בכדי לעמוד בכללי המשפט בינלאומי, קיימת חשיבות קריטית להכרת האמנות שחלות על הצדדים להסכם בהתאם למדינה ממנה הם באים ובהתאם לסוג העסקה.

לדוגמה, בטרם חתימה על הסכם בינלאומי הכולל סחר בטובין יש לברר האם המדינות שבהן יחול ההסכם חוסות תחת אמנת GATT (ראשי תיבות של General Agreement on Tariffs and Trade) שמסדירה סחר בינלאומי בטובין. עשויות להיות הגבלות סחר, מכסים או הסדרים משפטיים ייחודיים שחלים ביחס לשתי המדינות מכוח האמנה, שיש להתאים את החוזה הבינלאומי אליהם. כמו כן, ביחס לזכויות הקניין הרוחני (למשל, סימן המסחר של הטובין) יש להכיר את הזכויות והחובות החלות על הצדדים מכוח הסכם TRIPS (ראשי תיבות של Trade Related aspects of Intellectual Property rights) העוסק בהגנה על קניין רוחני.

מיסוי

מיסוי בינלאומי הוא סוגייה שעולה בכל עסקה חוצת גבולות. לשיקולי מס השפעה ישירה על ההיבטים הפיננסיים של עסקאות בינלאומיות ויש קשר ישיר בינם לבין הצלחתו ורווחיותו של ההסכם. טיפול לא נכון בענייני מיסוי בינלאומי עלול להוביל להשלכות משפטיות וכלכליות כאחד. לכן, על מנת לייצר וודאות, חיסכון בעלויות וציות לחוקי המס יש להיעזר בעורך דין מקצועי הבקיא בחוקי המס החלים בהתאם לסוג ההתקשורת החוזית.

למשל, טרם חתימה על חוזה בינלאומי כדאי לברר אילו הסכמים חלים על המדינות הרלוונטיות. במדינות רבות יש הסכמי מיסוי בינלאומי שנועדו למנוע תשלום של מס בשתי מדינות (כפל מס). הסכמים כאלה מתמרצים ביצוע עסקאות בין המדינות הרלוונטיות על ידי הפחתת נטל המס תוך הפיכת העסקה למשתלמת יותר.

זאת ועוד, בשל שוני חוקי המס בין המדינות כדאי לבצע תכנון מס, במסגרתו ניתן להתוות את הפעילות העסקית שלכם בחוזה הבינלאומי באופן המשתלם ביותר. עם זאת, הגבול בין תכנון מס חוקי לתכנון מס העולה כדי העלמת מס הוא דק. לכן, חשוב להתייעץ עם עורך דין בעל נסיון בתחום.

התייחסות לניואנסים תרבותיים

עסקאות לא מתבצעות בחלל ריק, הן תלויות נסיבות, זמן ומקום. הן תוצר של מערכת יחסים בין צדדים שונים, שיכול להיות שהגיעו מרקע שונה ונסיבות שונות שהביאו אותם ליצירת ההסכם. הדבר מקבל משנה תוקף בחוזים בינלאומיים.

בהסכם בינלאומי מוצלח, תנאי ההסכם צריכים להיות מותאמים לרקע ממנו מגיעים הצדדים, הפרקטיקות העסקיות הרווחות במדינה שלהם, המנטליות שלהם ועוד. התעלמות מהבדלים תרבותיים עלולה להוביל לחוסר הסכמה או אי בהירות הנובעת מפרשנות שונה של משמעויות לשוניות בחוזה, מה שמגביר את הסיכוי למחלוקות משפטיות.

סיכום

חוזים בינלאומיים הפכו ללחם חוק של הכלכלה הגלובלית. יצירת חוזה בינלאומי מוצלח היא מלאכה מורכבת השמורה לעורך דין חוזים מקצועי בעל ניסיון. מורכבותו טמונה בעיקר בצורך לתמרן בין מערכות משפט שונות ובכפיפות שלו למשפט הבינלאומי. למרות זאת, חוזה בינלאומי שנוסח בצורה יסודית ומקצועית יכול להוות כלי מצויין לעסקאות מוצלחות בהיקפים נרחבים. משרדנו מתמחה בליווי ועריכת חוזים בינלאומיים וצבר נסיון עשיר בתחום. פנו אלינו עוד היום בטלפון  03-3301700 או לחצו כאן להשארת פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

מאמרים נוספים

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן