מחפשים עורך דין חוזים? המדריך המלא לבחירת עורך הדין שמדויק אליכם ולצרכים שלכם - elyashivlaw.co.il | משרד עורך דין אור אלישיב

מחפשים עורך דין חוזים? המדריך המלא לבחירת עורך הדין שמדויק אליכם ולצרכים שלכם

על ידי | דצמ 4, 2023 | דיני חוזים

מה המקום של חוזים בחיינו?

חוזים הם חלק בלתי נפרד מחיינו, הם פוגשים אותנו בכל זמן ובכל מקום, בין אם בחרנו לרכוש כרטיס נסיעה לרכבת ובין אם בחרנו להקים חברה עם שותף עסקי, ובשל כך, הם מהווים נדבך מרכזי בחיים המודרניים. חוזה הוא כלי לכינון מערכות יחסים לכדי יחסים משפטיים מחייבים, שמטרתו לממש את הפוטנציאל הכלכלי ואת שיתוף הפעולה בין הצדדים. חוזה טוב שמקיים מטרה זו, הוא חוזה אשר נוסח בקפידה תוך התאמת תוכנו לצרכים הספציפיים של הצדדים, ותוך התוויית הדרך העסקית שלהם ביעילות. חוזה כאמור גם מספק הגנה על הצדדים מפני תביעות הדדיות וחשיפה לסיכונים משפטיים שונים שעלולים לקרות בהמשך.

שלבי החוזה

לחיי החוזה שלושה שלבים מרכזיים: (א) שלב כינון החוזה; (ב) שלב קיום החוזה; (ג) שלב המחלוקת או הסכסוך (כמובן בתקווה ששלב זה אינו מתקיים כלל). במאמר זה נתיייחס לבחירת עורך דין לשלב הראשון של עריכת החוזה, או לשלב השלישי שבו התעוררה חלוקת באשר לחוזה שכבר נחתם. במסגרת זו השיקולים החשובים ביותר שינחו אותך בבואך לבחור את עורך דין החוזים המתאים ביותר עבורך. לשם כך, המאמר מתחלק לשני חלקים אלו אשר רלוונטיים לשלבים שונים של חיי החוזה.

חלק ראשון: עריכת חוזה לקראת חתימה

קיימים חוזים לטווח קצר, כמו הסכמי שכירות משנה, וקיימים חוזים שמסדירים יחסים ארוכי טווח, כמו הסכמי שותפות. כמו כן, חוזים שונים נועדו להסדיר מערכות יחסים שונות והיבטים שונים של היחסים המשפטיים, כגון חוזה למתן שירותים, הסכם מייסדים, הסכם סודיות, הסכם הקצאת מניות ועוד. בין כך ובין אחרת, עורך דין בעל מומחיות בדיני חוזים הוא תנאי בלעדיו אין לטובת כינון יחסים משפטיים בטוחים אשר מותאמים לצרכים הספציפיים שלך.

חשוב לשים לב שכל סוג של חוזה מצריך תשומת לב מיוחדת לנסיבות האופפות את היחסים בין הצדדים המעוניינים להתקשר בהסכם. כך למשל, עורך דין טוב ידע להבחין ביחסי הכוחות בין הצדדים ויתאים את תוכן החוזה ליחסי כוחות אלו. חוזה שנועד לבסס יחסים משפטיים בין חברת ענק לבין ספק פרטי מצריך טיפול שונה מהסכם מייסדים המסדיר יחסים בין שני שותפים שבוחרים לפתוח עסק. אם ניקח את הדוגמה האחרונה, אחת הסוגיות העיקריות שעורך דין מנוסה אמור לשים לב אליהן היא שיעור האחזקות של הצדדים אשר מגלם את יחסי הכוחות ביניהם לאורך יחסיהם החוזיים. למשל, אם מדובר בלקוח ששיעור החזקותיו בחברה הוא נמוך וכך גם זכויות ההצבעה שלו בהתאמה, כדי למנוע וטו של הרוב בהחלטות חשובות בחברה חשוב לנסח סעיפים המגדירים את הרוב הנדרש בהחלטות כאמור כדי לתת ביטוי לכוח ההצבעה של הלקוח. ולחילופין, אם הלקוח בעל שיעור החזקות גבוה כדאי לנסח, בין היתר, סעיפים מתאימים שימנעו סחטנות של המיעוט בעת מכירה של החברה לצד שלישי. למידע נוסף וסוגיות נוספות שיש להתייחס אליהן בפתיחת עסק, ניתן לעיין במאמר "פותחים עסק חדש או סטרטאפ? מתי כדאי לשכור לראשונה את שירותיו של עורך דין מסחרי?".

כמו כן, עורך דין בעל ניסיון יהיה ער למאפיינים המיוחדים של הלקוח עבורו הוא מנסח את החוזה. לדוגמה, כאשר מדובר בחברת טכנולוגיה בעלת מוניטין רב המחזיקה בסודות מסחריים ושיטות עבודה יחודיות, נשים דגש רב על סעיפי סודיות, סעיפי קניין רוחני וסעיפי אי-תחרות המנוסחים בצורה המגנה באופן מקיף על כלל נכסיה ועל המידע הרגיש שלה. ככלות הכל, עורך דין חוזים המתאים עבורך יכול לייצר ערך רב ולמנוע סיכונים כלכליים ומשפטיים כאחד. להלן כמה סוגיות חשובות שיש לברר כאשר מחפשים עורך דין חוזים:

א. מיומנות

כידוע, מיומנות איננה תכונה מולדת. בכדי לצבור מיומנות בתחום מסוים נדרשת עבודה קשה והשקעת זמן ומשאבים. מיומנותו של עורך דין בניסוח חוזים נרכשת באמצעות צבירת ידע עשיר בעולם המשפט תוך התעדכנות בתמורות שחלות בו מעת לעת, יחד עם צבירת רזומה עשיר בעריכת הסכמים שונים ומורכבים. לכן, ניסיון בעריכת הסכמים ובקיאות עורך הדין בתחומי משפט שונים עשויות להיות אינדיקציות טובות לרמת המיומנות שלו בעריכת חוזים. כדי לאמוד את קיומם של אלו, מומלץ לעיין באתרו של עורך הדין, לנהל שיחה עימו ולחפש המלצות של לקוחות. עורך דין בעל מיומנות בעריכת חוזים לא רק ידע להסדיר את הזכויות שלך לאורך החוזה בדקדקנות ויסודיות, אלא גם ידע לנסח סעיפים שעשויים למנוע מחלוקות עתידיות.

ב. בקיאות בתעשיה הרלוונטית

לכל תעשיה יש את הייחודיות שלה ובהתאם, לכל תעשיה יש דרישות חוזיות ייחודיות. עורך דין בעל הבנה והכרה של התעשייה הרלוונטית ידע להתאים את החוזה לתעשייה הרלוונטית על מנת למקסם את התועלת שהלקוח שלו מפיק מהיחסים החוזיים ולהפחית סיכונים. תאר לך שבעל סטרטאפ מעונין להתקשר בחוזה עם חברת תוכנה על מנת לייצר אפליקציה. מי יהיה בעל הזכות הקניינית על קוד התוכנה? כיצד ובאילו מקרים תשולם מלוא התמורה לחברת התוכנה? מי יישא באחריות על דליפת מידע סודי? על כל השאלות האלו ושאלות נוספות ידע לענות עורך דין המבין בתעשיית הטכנולוגיה וההייטק, אשר בקיא בטרמינולוגיה של התחום, מכיר את שיטות העבודה המקובלות ותהליכי העבודה בתעשייה זו. או למשל, שותפים מעוניינים להקים חברת מסחר אלקטרוני, האם כדאי להם להתקשר בהסכם מייסדים או שדי בתקנון? במקרה כזה, עורך דין שבקיא בתחום ילמד את עובדות העסקה הספציפית וידע להמליץ לכם בהתאם. להרחבה בסוגיה זו עיינו במאמר "הסכם מייסדים או תקנון? המדריך המלא לעסקים, חברות וסטרטאפים".

ג. יכולת הערכת סיכונים

יחסים חוזיים הם יחסים דינמיים מטבעם. חוזה מעוצב ומושפע על ידי גורמים שונים כמו שינויים משפטיים, התפתחויות טכנולוגיות, שינויים בתנאי השוק, תביעות משפטיות ונסיבות החיים – קרי, שינויים אשר הצדדים לא בהכרח צפו במועד כריתת החוזה. זה המקום בו עורך דין בעל יכולת להעריך סיכונים שונים נכנס לתמונה. כיצד נדע שהעורך דין שאנו בוחרים בו יודע לערוך חוזים אשר עומדים במבחן הזמן? לשם כך, יש להבחין האם עורך הדין יודע לזהות נקודות תורפה ביחסים החוזיים ויודע כיצד לתת להן פתרון באמצעות סעיפים מתאימים. בנוסף, במצבים בהם הסיכון הוא בלתי נמנע, על העורך דין לדעת כיצד לחלק את הקצאת הסיכונים באופן המיטיב ביותר עם הלקוח.

ד. כישורי משא ומתן

כישורי המשא ומתן של עורך דין ממלאים תפקיד חשוב לקראת החתימה שלך על חוזה. עורך דין שיודע לנהל משא ומתן ידע למקסם את התועלת המירבית מהחוזה, תוך השאת הרווח המקסימלי מהעסקה שלך עם הצד השני ודאגה שהאינטרסים שלך במסגרת הוזה יישמרו, גם אם הם מנוגדים לאינטרסים של הצד השני. יכולת לנהל משא ומתן מוצלח באה לידי ביטוי בין היתר בכך שעורך הדין ער לאינטרסים של שני הצדדים ופועל בהתאם, יודע לשאול את השאלות הנכונות וניחן בכישורים חברתיים וכריזמה, אשר מאפשרים יצירת שיח פתוח עם הצד השני, על מנת שזה יהיה מוכן להתפשר ולהגיע להסכמות משותפות איתך.

ה. יסודיות

חשוב לשים לב שחוזה ארוך ומסורבל הוא לאו דווקא חוזה טוב המעיד על מקצועיותו של עורך הדין בעריכת חוזים. הדגש בבחינת איכותו של חוזה צריך להיות מושם על איכות תוכנו, בהירותו ומידת התאמתו לרצון הצדדים והלקוח בפרט. חוזה שנכתב ביסודיות מנוסח בלשון בהירה ומדויקת שאינה משתמעת לשתי פנים, עושה הפרדה בין עיקר לטפל ומבטח אותך מפני סיכונים מה עשוי לחסוך לך המון עלויות ומחלוקות משפטיות.

חלק שני: פתרון סכסוכים משפטיים

החוזה נערך בקפידה, כל התנאים הוסדרו כדין והצדדים חותמים על ההסכם מתוך רצון מלא לכונן יחסים משפטיים ביניהם. עם זאת, כל מערכת יחסים משפטית ומערכת יחסים חוזית בפרט, טומנת בחובה סיכון להתפתחות סכסוך בין הצדדים.

גם אם תחילה הכל התקדם במתכונן, לעיתים חלים שינויים ברצונות של הצדדים או שינויים חיצוניים המשפיעים על החוזה ומשבשים את בסיס ההסכמה של הצדדים. כל צד עשוי לטעון לפרשנויות שונות של סעיפי ההסכם ובמידה המחלוקת תגיע לבית המשפט, הוא זה שיצטרך להכריע בדבר הפרשנות של לשון החוזה, בהתאם לטיעוני הצדדים. במצבים כאמור, אין חולק כי עוצמת הטיעון וסיכויי הלקוח לזכות בתביעה תלויה בעיקר בכישורי הטיעון והידע המקצועי של עורך הדין אשר מייצג את הלקוח.

לעיתים מוקד הסכסוך אינו בפרשנות הנכונה של סעיפי ההסכם, אלא בהפרת החוזה על ידי מי מהצדדים. הפרה יכולה להתרחש מהמון סיבות, כמו למשל אי תשלום התמורה, אי עמידה בזמנים או בביצועים, אי עמידה בדרישות רגולטוריות, הפרת סעיפי סודיות ועוד. ככל שהלקוח הוא הצד הנפגע מההפרה, קיימים מספר סעדים שהוא זכאי להם מכוח החוק ועורך דין יכול לסייע בקבלת הסעד המיוחל במידה אשר מפצה על מלוא הנזק. אך לעיתים הלקוח עשוי להיות הצד המפר, וכאן חשוב להדגיש שמרבית ההפרות לא נעשות באופן מכוון וכל אדם או חברה עשויים למצוא את עצמם מפרים חוזה, בין אם עקב נסיבות בלתי צפויות ובין אם עקב שגגה. במקרה כזה, עורך דין הבקיא במסגרת המשפטית של דיני החוזים ובעל יכולות טיעון חזקות הכרחי על מנת למזער את הנזק שעלול להיגרם למפר ואף למנוע אותו כליל.

בשורה התחתונה, כאשר חוזה הופך למקור של מחלוקת משפטית, ישנו הצורך בעורך דין חוזים מקצועי אשר מתמחה בטיפול בסכסוכים חוזיים העולים עקב חילוקי דעות בין הצדדים. להלן כמה סוגיות עיקריות שעליך לשקול טרם שכירת שירותיו של עורך דין חוזים המתמחה בליטיגציה:

א. רקורד עשיר של ניהול סכסוכים בהצלחה

רקורד עשיר בניהול סכסוכים משפטיים בהצלחה, וסכסוכים חוזיים בפרט, מוכיח את יכולתו של עורך הדין להתמודד עם אתגרים משפטיים מורכבים ולעזור ללקוח בפתרונם בצורה המיטבית. היכולת להשיג תוצאות חיוביות באופן עקבי מעידה על מקצועיות, בקיאות ויכולת לטעון טיעונים משפטיים.  

ב. ניסיון בליטיגציה

עורך דין בעל ניסיון עשיר בליטיגציה ככל הנראה יעשה עבודה יותר טובה ממי שלא צבר די נסיון בתחום. עורך דין אשר מכיר את עולם הליטיגציה ובתי המשפט, ידע לנהל סכסוכים מורכבים בצורה יעילה ואפקטיבית תוך עמידה בדרישות הדין. כמו כן, הוא ידע לזהות נקודת חוזק וחולשה בתיק ויטען את הטיעונים הנכונים בעיתוי הנכון באמצעות פיתוח האסטרטגיה המתאימה לתיק הספציפי. כמובן שגם עצם הידיעה שמדובר בעורך דין מנוסה משרה תחושת ביטחון לה חשיבות לטובת שיתוף הפעולה בין הלקוח לעורך הדין בניהול התיק.

ג. חשיבה אסטרטגית

חשיבה אסטרטגית בניהול תיק טומנת בחובה את היכולת לגבש אסטרטגיה אשר מותאמת לנסיבות הסכסוך החוזי הספציפי. המשמעות המעשית היא שעורך הדין ידע לנתב את התיק לתוצאה שעשויה להיטיב עם הלקוח, בין אם מדובר בפשרה, ובין אם מדובר בניהול משפט. גם אם למראית עין אין מדובר בתוצאה המיטיבית, בנסיבות המקרה הספציפי תוצאה זו עשויה להיות הבטוחה ביותר והמשתלמת ביותר עבור הלקוח. שיקולים שונים עשויים להנחות את עורך הדין בבחירת האסטרטגיה הרצויה, אלו עשוים למנות שיקולים כמו רצון הלקוח לשמור על יחסים טובים עם הצד השני, שיקולים כספיים ועוד. 

ד. כריזמה ויכולות תקשורת טובות

תכונות אלו חיוניות הן בהיבט המקצועי של ניהול התיק והן ביחסים בין העורך דין והלקוח. מבחינת ההיבט המקצועי, כריזמה ויכולות תקשורת טובות מעידות על כושר השכנוע שלו – עורך דין שיודע לטעון טיעונים בצורה חדה ומדויקת מגביר את הסיכויים לשכנע את השופט. כמו כן, תכונות אלו עשויות גם להרתיע את הצד השני ולהביא להשגת התוצאה המבוקשת מבלי ניהול משפט – לעיתים די במכתב התראה חריף בכדי לגרום לצד השני לסגת ולשלם את המגיע לכם. מבחינת ההיבט שביחסים בין העורך דין ללקוח שלו, כריזמה ויכולת לנהל תקשורת בצורה טובה מאפשרות לייצר תחושה של אמון ובטחון אצל הלקוח, דבר אשר חיוני לטובת קיומה של תקשורת פתוחה ביניהם ולשיתוף פעולה לאורך ההליך כאמור.

סיכום

בחירת עורך דין חוזים אשר מתאים לצרכים הספציפיים היא לא משימה פשוטה, אך היא הכרחית שכן, כאשר מדובר בייצוג משפטי בכל הקשור לחוזים לא כדאי להתפשר בבחירת איש המקצוע המתאים עבורך. כפי שראינו במאמר, בבחירת עורך דין חוזים, בין אם לצורך עריכת הסכמים ובין אם לצורך יישוב סכסוך חוזי, קיימים שיקולים חיוניים שכדאי להתייחס אליהם. יש לזכור – הבחירה בשירותיו של עורך דין מקצועי, גם אם שירותיו יקרים יותר מאשר שירותיו של עורך דין ממוצע, משתלמת בטווח הרחוק וממקסמת את הפוטנציאל להשגת המטרות העתידיות שלך ביעילות ויסודיות, תוך הפחתת סיכונים עתידיים.

מאמרים נוספים

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן