פותחים עסק חדש או סטרטאפ? מתי כדאי לשכור לראשונה את שירותיו של עורך דין מסחרי?

פותחים עסק חדש או סטרטאפ? מתי כדאי לשכור לראשונה את שירותיו של עורך דין מסחרי?

על ידי | יול 6, 2023 | משפט מסחרי

כאשר יוצאים למסע היזמות, ישנם סיכונים ואתגרים רבים הכרוכים בכך. הדרך שבין הרעיון העסקי ועד ליישום המשפטי בפועל, יכולה להיות משימה לא פשוטה, וזאת במיוחד כשמדובר בניווט בעולם המורכב של המשפט המסחרי. אחת ההחלטות המרכזיות שעליך לקבל בשלב מוקדם היא מתי לשכור את שירותיו של עורך דין מסחרי. מאמר זה ידריך אותך דרך ההחלטה החשובה הזו ואת הגורמים שאתה צריך לקחת בחשבון.

סיכונים בהפעלת עסק

סיכונים כלכליים

כל עסק מגיע עם מערך הסיכונים הכלכליים שלו. אלה נעים בין תנודות בשוק ולחצים תחרותיים לבעיות תזרים מזומנים, חדלות פירעון ואפילו פשיטת רגל. יש גם את הסיכון של לא לייצר מספיק הכנסות או רווחים. יתר על כן, עסקים מתמודדים עם הסיכון של תנאים כלכליים משתנים, לרבות אינפלציה, שינויים בריבית וירידה כלכלית. לסיכונים אלו יכולה להיות השפעה משמעותית על הבריאות הפיננסית של העסק, להשפיע על הישרדותו וצמיחתו. הסיכונים הכלכליים אשר אינם נובעים מסיכונים משפטיים הם משמעותיים בפני עצמם. לכן לעיתים, שיקולים אלה מעיבים על ההחלטה האם לשכור את שירותיו של עורך דין מסחרי בשלב מוקדם של המיזם. הרי ברור לכולנו, שאם היינו בטוחים שהעסק או הסטרטאפ יצליח, לא היתה לנו שום בעיה להשקיע בו סכומים גדולים הרבה יותר, ולא היה לנו בכלל ספק שכדאי לשכור את שירותיו של עורך דין מסחרי כבר בשלבים מאוד ראשוניים. הבעיה מתחילה כאשר אנו חוששים שלא נצליח, ועל כן אנחנו גם חוששים להוציא הרבה כסף בשלב מוקדם ומחשבים מאוד את צעדינו. לכן אנחנו גם שוקלים האם ומתי לקחת עורך דין מסחרי? זה מביא אותנו לשים על המאזניים את השיקול של סיכונים משפטיים הכרוכים בהקמת עסק או סטרטאפ.

סיכונים משפטיים

בעוד שסיכונים כלכליים מציבים אתגרים משמעותיים, הסיכונים המשפטיים הקשורים בניהול עסק יכולים להיות מרתיעים באותה מידה, אם לא יותר. סיכונים משפטיים יכולים לנבוע ממגוון תחומים, לרבות אך לא רק סכסוכי חוזים, בעיות ציות, ענייני דיני עבודה, זכויות קניין רוחני, דרישות רישוי וחוקי פרטיות. עבור סטארט-אפים, סיכונים משפטיים ספציפיים עשויים לכלול לדוגמה הסכמי מייסדים שבוצעו בצורה לא נכונה (או שלא נחתמו כלל) או מסמכי התאגדות שנערכו או הוגשו בצורה לא נכונה. כל הנושאים הללו, אם לא יטופלו כראוי, עלולים להוביל למחלוקות משפטיות יקרות ולעונשים חמורים שעלולים במקרה הטוב לפגוע רבות במוניטין ובשורה התחתונה של העסק שלך, ובמקרה הבא לפגוע במייסדים באופן אישי וברכוש הפרטי שלהם.

אז מתי לשכור עורך דין מסחרי?

ראשית נבין למה אתה עלול להסס

ישנה סיבה יחידה עבור עסקים וסטארטאפים השוקלים לשכור עורך דין מסחרי, מדוע לא לעשות זאת, והיא עלות השירות, או שכר הטרחה. שירותי ייעוץ משפטי הם יקרים ללא ספק, ועסקים חדשים רבים פועלים בתקציבים מצומצמים, במיוחד בתחילת הדרך. עם זאת, לאור הסיכונים המשפטיים שהצגנו בקצרה בתחילת המאמר, השיקול הזה לבדו הינו שגוי מהיסוד שכן משמעות הבחירה שלא לקבל יעוץ משפטי היא העדפת רווח קטן, קרוב וקצר מועד על פני הפסדים גדולים בהמשך אשר עשויים לנבוע מאי-קבלת יעוץ משפטי מתאים שכן הסיכונים והעלויות הכרוכים בהימנעות מקבלת ליווי משפטי הינם עצומים. כמו כן, עורך דין מסחרי מנוסה יכול לעתים קרובות להתאים את שירותיו כך שיתאימו לתקציב שלך, לספק הנחיות משפטיות חיוניות והגנה בזמן שאתה מתמקד בהגדלת העסק שלך. כך תוכל לקבל הגנה מינימאלית כבר בתחילת הדרך תוך שאתה מבין מהם נקודות התורפה שנשארו פתוחות. כך מתקבלת החלטה מושכלת אשר מאזנת את כלל השיקולים ואינה מתעלמת מהסיכונים המשפטיים.

להלן כל הסיבות מדוע כדאי לך לשכור את שירותיו של עורך דין מסחרי כבר בתחילת הדרך:

למרות שהעלויות עשויות להיראות עצומות בהתחלה, שכירת עורך דין מסחרי יכולה להיות השקעה מצויינת בהצלחה ובביטחון של העסק שלך לטווח ארוך. להלן כל הסיבות מדוע כדאי לשקול לשכור עורך דין מסחרי כבר מההתחלה:

1. הקמת חברה: רישום חברה הוא תהליך מורכב שיכול להיות בעל השלכות משפטיות משמעותיות אם לא נעשה בצורה נכונה. אמנם כיום אפשר לרשום חברה ללא עורך דין, אבל כדאי מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין מסחרי כדי לנווט את התהליך, ולהבטיח שהחברה שלך נרשמת בצורה נכונה ממש מההתחלה.

2. הסכם מייסדים: אם יותר מאדם אחד מקים את החברה, ניסוח הסכם מייסדים חזק ואיתן מבחינה משפטית הוא חיוני כדי להבטיח שהזכויות והחובות של כל מייסד מוגדרות ומוגנות בבירור.

3. תקנון (AoA): ה-AoA קובע את הכללים לניהול החברה שלך. עורך דין מסחרי מנוסה יכול לעזור לך ליצור AoA המתאים ביותר לצרכים ולמטרות העסקיות שלך.

4. זכויות חתימה: הגדרת זכויות החתימה של החברה היא צעד קריטי בביסוס המסגרת המשפטית והתפעולית שלה. הדבר מצריך הן ידע מהותי במשפט עסקי והן הבנה ניואנסית של פעילות החברה.

5. מסמכי בנק: לאחר רישום החברה, עורך דין יכול לסייע בהכנת מסמכי הבנק הדרושים, יצירת פרוטוקולים ומתן אישורי עורך דין נדרשים.

6. תנאי שימוש באתר ומדיניות פרטיות: עבור עסקים דיגיטליים, תנאי אתר מותאמים אישית ומסמכי מדיניות פרטיות הם חיוניים כדי להבטיח ציות לחוק ואמון הלקוחות. הימנע משימוש בתבניות גנריות; במקום זאת, התייעצו עם עורך דין מסחרי כדי ליצור מסמכים מותאמים אישית.

7. רישיונות והיתרים: עורך הדין שלך יכול לסייע בזיהוי וקבלת הרישיונות וההיתרים הדרושים, כדי להבטיח שהעסק שלך פועל בגבולות החוק.

8. חוקי פרטיות: עם הגברת החקיקה והתקנות סביב פרטיות מידע אישי של לקוחות, הכרחי שהעסק שלך יעמוד בכל חוקי הפרטיות הרלוונטיים. זה חיוני במיוחד אם העסק שלך עוסק בנתונים של משתמשים. עורך הדין המסחרי שלך יכול להדריך אותך דרך החוקים והתקנות המורכבים הללו, לרבות רישום מאגר מידע מתאים, ולעתים קרובות לעזור להגן על העסק שלך מהשלכות משפטיות.

9. הסכמים מסחריים: בין אם זה עם ספקים, לקוחות או עסקים אחרים, עורך דין מסחרי יכול לעזור בניסוח הסכמים תקינים מבחינה משפטית וטובים שמגנים על האינטרסים העסקיים שלך.

10. הסכמי עובדים: עורך הדין המסחרי שלך יכול לעזור בניסוח חוזי עבודה שהם גם הוגנים כלפי העובדים שלך וגם מגנים על האינטרסים העסקיים שלך. בנוסף, תוכל לקבל מעורך דין מסחרי הדרכה מתאימה בנוגע לדיני העבודה, וגם להגן עליך מפני מחלוקות משפטיות פוטנציאליות.

11. קניין רוחני: מסימנים מסחריים ופטנטים ועד לזכויות יוצרים וסודות מסחריים, עורך דין מסחרי יכול לסייע לך בהגנה על הקניין הרוחני של העסק שלך – היבט מכריע בערכו וביתרון התחרותי של העסק שלך.

12. גיוס כספים והשקעות: אם אתה מחפש לגייס כספים או להביא משקיעים, עורך דין מסחרי יכול לעזור לך לנווט בין המורכבויות המשפטיות הכרוכות בכך, ולהבטיח שהאינטרסים שלך יהיו מוגנים היטב.

13. ליטיגציה: אף על פי שאף עסק לא רוצה להתמודד עם מחלוקות משפטיות, עורך דין מסחרי לצידך יכול להיות בעל ערך רב אם תתעורר מחלוקת כזו. עור דין מסחרי ייצג אותך ואת האינטרסים שלך ובנוסף יספק הדרכה מקצועית לאורך התהליך.

סיכום

ההחלטה לשכור עורך דין מסחרי היא לא כל כך שאלה של 'מתי' אלא 'איך'. שילוב הוצאות משפטיות בתקציב הסטארט-אפ שלך הוא לא רק מחשבה שלאחר מעשה – זה שלב חיוני בתוכנית העסקית שלך ואף בכתיבת התכנית העסקית עצמה. אם מגבלות תקציב מעוררות דאגה, התייעצו עם עורך דין מסחרי מנוסה כדי להבין מהו התקציב המשפטי המינימלי שעליכם לקחת בחשבון ולהבין את הסיכונים שנשארו פתוחים לאחר אותה השקעה מינימאלית.

ראה הוצאה זו כהשקעה, ולא כעלות. קיצוץ בתמיכה משפטית יכול לגרום לתוצאות חמורות בהמשך, ואולי לעלות סכומי כסף דמיוניים בטווח הארוך. הערך של עורך דין מסחרי חורג מייעוץ משפטי בלבד – הם יכולים להיות יועצים אסטרטגיים, שיעזרו להנחות את העסק שלך לקראת צמיחה והצלחה תוך שמירה עליו מפני מלכודות משפטיות פוטנציאליות.

פתיחת עסק או סטארטאפ יכולה להיות מאמץ מרגש אך מאתגר. ניווט במורכבות המשפט המסחרי לא אמור להיות נטל נוסף שאתה צריך לשאת לבד. השקעה בשירותים של משרד עורכי דין מסחרי יכולה לספק לך את המומחיות והשקט הנפשי הדרושים כדי להתמקד במה שאתה עושה הכי טוב – בנייה והגדלת העסק שלך.

מאמרים נוספים

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן